Reclame Code Commissie: Roundup advertentie Monsanto is misleidend
Reclame Code Commissie: Roundup advertentie Monsanto is misleidend
De reclame die Monsanto in juni 2012 plaatste in de Volkskrant en de Telegraaf is op een aantal punten misleidend. Dat is het oordeel van de Reclame Code Commissie in haar uitspraak van 11 december. De advertentie ‘Roundup, de feiten’ is misleidend in haar stellingen dat het middel geen bodemwerking kent, niet achterblijft in de grond en niet doordringt tot het grondwater. De klacht was ingediend door gifsoja.nl samen met Corporate Europe Observatory en het Pesticide Action Network. Kees Beaart, een van de mede-indieners van de klacht, klaagde in de jaren ’90 meer dan tien keer met succes over misleidende reclame door Monsanto. Het bedrijf probeert nog steeds de schijn op te houden dat roundup een onschadelijk middel is, terwijl overal ter wereld de bewjzen zich opstapelen dat het middel, de werkzame stof glyfosaat en het afbraakproduct AMPA juist heel schadelijk is voor mens, dier en milieu.
Hier is de uitspraak te lezen.
15 december 2012